kawa, kofeina, uzależnienie, stres, fitozwiązkiKawa stała się rytuałem, sposobem na przyjemność . Często pacjenci zgłaszają mi „Jedyny czas, kiedy mam czas dla siebie i mogę zrobić sobie przyjemność  i wypicie  przysłowiowej kawy z… ”
Moja odpowiedź wówczas była następująca: „Jeśli twoje odczuwanie przyjemności zależy od kawy, może to być uzależnienie” 🙂 .
Niestety mam pewne obawy, że ten artykuł nie będzie zbyt popularny 🙁 . Większość z nas jest tak uzależniona od kofeiny, że nie chce o tym wiedzieć. Skoro już to czytasz  to poznaj Kiedy i jak dużo kawy można wypić dla zdrowia?

Nasza miłość do kawy

Rdzenne narody Ameryki, Afryki piły kawę, jedli czekoladę i palili tytoń jako zioła lecznicze, w czasie zaślubin i ceremonii szamańskich – praktyk, które trwają do dziś.  Jednak dzisiaj zachodnie społeczeństwo Europy i Ameryki  spożywa te substancje codziennie a nawet kilka razy dziennie, bez odpowiedniej wiedzy o ich sile lub wpływie na układ nerwowy 🙁 .
Na temat kofeiny i kawy przeprowadzono ogrom badań naukowych, mniej lub bardziej wiarygodnych. Najczęściej jednak mniej wiarygodnych. Dzisiejsza nauka niestety bywa przekupna i ulega wpływom rozmaitych lobby.
Czy pamiętamy, jak smakowała czarna kawa gdy byliśmy dziećmi? W rzeczywistości większość dzieci odrzuca kawę ze względu na smak. Czyżby nasze kubki smakowe były inne niż u dzieci? Kubki smakowe są niezmienne natomiast zmieniają się przyzwyczajenia. Wielu moich klientów pije kawę, ponieważ  „lubi ten smak”. Jednak spośród wszystkich uzależniających produktów, zwykle kawa jest jedynym jedzeniem, którą stosujemy nawet kilka razy dziennie, nie zdając sobie sprawy, że ona dzieła niczym narkotyk 🙁 .
Chociaż wydaje nam się, że lubimy kawę ze względu na jej smak, możliwe jest, że organizm nauczył się lubić kawę bez naszego świadomego uczestnictwa, ponieważ kawa ma wpływ na nasz metabolizm.  Kawa oferuje fałszywą obietnicę  zwiększenia energii i witalności.

Kawa to narkotyk numer jeden przewyższający herbatę

Kofeina jest w kawie, czarnej herbacie, zielonej herbacie ,„bezkofeinowych” kawach i herbatach, czekoladzie, coli, wielu napojach gazowanych, suplementach odchudzających, niektórych lekach, guaranie, yerba matte„energy” drinkach i chuppa-chupsach ( o zgrozo lizakach , które uwielbiają dzieci)

Przykładowa zawartość kofeiny w poszczególnych napojach:
Expresso kawa 50 ml: 50 mg kofeiny
Filiżanka kawy z ekspresu do kawy wyposażonego w filtr 125 ml: 80-125 mg kofeiny
1 szklanka Coli 200 ml: 13-50 mg kofeiny
1 szklanka Mate (Yerba Mate) 150 ml: 25 mg kofeiny
1 filiżanka czarnej herbaty 125 ml: 30-60 mg kofeiny
1 filiżanka kakao 125 ml: 2-5 mg kofeiny
Energy Drinks (napoje energetyczne, pobudzające dla sportowców i kierowców, zależnie od producenta) 200 ml: 1-240 mg kofeiny

Dawka 300-500 mg czystej kofeiny zażyta w krótkim czasie jest źle tolerowana przez większość ludzi. Taka dawka wywołuje u wielu osób drżenie i wymioty oraz inne niebezpieczne objawy.  Jak widać powyżej najniebezpieczniejsze są częste picie kawy w ciągu dnia oraz energy drinki czy suplementy.

Kofeina jest fitozwiązkiem używanym przez rośliny jako pestycyd. Kofeina jest uważana za nieszkodliwą, gdyż jest w szerokim użyciu. Kofeina wykazuje wiele działań korzystnych, podobnie jak inne silne fitozwiązki występujące w ziołach i stosowanych w konkretnych symptomach chorobowych. Ogólna zasada w fitoterapii brzmi: nigdy nie spożywamy ziół dłużej niż 3 miesiące pod rząd. Kawa, jedno z najpotężniejszych ziół natury, nie powinno być wyjątkiem i nie można jej stosować codziennie czy nawet kilka razy dziennie i bez względu na to co nam dolega.

Kawa a kortyzol

Kawa zawiera ona duże ilości kofeiny która to stymuluje nadnercza do uwalniania hormonów stresu.Kofeina stymuluje wydzielanie przez korę nadnerczy kortyzolu (zwanego hormonem stresu przewlekłego). Kortyzol osłabia działanie układu immunologicznego – zmniejsza zdolność komórek odpornościowych do niszczenia komórek rakowych, infekcji zagrażających organizmowi oraz limfocytów T, które odgrywają ważną rolę w procesem autoimmunizacji.
Przewlekły stres może się zatem przyczyniać do zapadania na choroby infekcyjne, autoimmunologiczne, alergiczne,  pasożytnicze i nowotworowe. Dlatego też kawa powinna być absolutnie  wykluczona w tych chorobach. Ponadto stres spowodowany częstym piciem kawy utrudnia narządom regenerację, a tkanki stają się bardziej podatne na uszkodzenia. Zaburzeniu ulegają funkcje trawienne (wrzody żołądka, jelit), krążenia (nadciśnienie, choroby serca) i seksualne (osłabienie popędu płciowego, zaburzenia cyklu menstruacyjnego). Nadaktywność osi podwzgórze-przysadka-nadnercza może również wywołać astmę, cukrzycę i zaburzenia psychiczne, między innymi objawy panicznego lęku, fobie i depresję, rozdrażnienie, agresywność, trudności w koncentracji, problemy z pamięcią, Wynika z tego, że ryzyko wystąpienia tych chorób może również zwiększać picie kawy!

Stres przewlekły zwiększa  skłonność do używania alkoholu, narkotyków i tytoniu, kawy  czy też cukru . To skoro pijemy kawę, która podobno jest zdrowa po to aby mięć potrzebę na inne cywilizacyjne narkotyki takie jak cukier.
Czy kawa spala tłuszcz czy wpływa na jego nadmiar….? Oto jest pytanie …

Kofeina nie daje energii, powoduje stres i zakłóca sen

kawa, kofeina, uzależnienie, stres, fitozwiązkiDomyślam się, że już odczuwasz złość i niecierpliwość i może to być oznaką uzależnienia od kofeiny. W książce Stephena Cherniske – dietetyka klinicznego – „Coffeine Blues” –  jest bardzo wiele informacji popartych badaniami i doświadczeniem autora dotyczących ubocznych efektów codziennego picia kawy. Książka nie mówi o tym, jak zła jest kawa, ale mówi, jak dobrze można się poczuć, gdyby nie dostarczać organizmowi kofeiny przez dwa miesiące. Sama doskonale wiem, gdyż nie piłam kawy przez wiele lat a dzisiaj wiem, że kofeina nie daje energii, a w rzeczywistości – jest główną przyczyną braku energii. Ale nie tylko. Od roku znów popadłam w codzienny rytuał picia kawy i od miesiąca uświadomiłam sobie, iż mam ból artretyczny w nadgarstku w przeciągu 30 minut po wypiciu kawy a skóra w ciągu pół roku postarzała się szybciej niż kiedykolwiek dotąd. Ból stawów powstał między innymi z powodu kwasu szczawiowego (Więcej informacji o szczawianach TUTAJ). Pogorszenie jakości skóry  nastąpiło z powodu niedoborów w organizmie. Kosmki jelita cienkiego są wytrawiane przez kawę i kwasy  w niej występujące a to z kolei zmniejsza przyswajania składników pokarmowych tj, witamin i minerałów.

W rzeczywistości kawa nie daje energii. Stymuluje tylko układ nerwowy i nadnercza. To nie  energia, tylko stres. „Energia”, którą myślisz, że masz od kofeiny, to po prostu pożyczka z nadnerczy i wątroby, a odsetki, które musisz spłacić, są bardzo wysokie. Spożycie kofeiny prowadzi do deficytu DHEA – hormonu witalności. Zmniejszony poziom DHEA jest przyczyną stanów depresyjnych oraz starzenia się.

Kofeina zaburza sen. Głęboki sen jest kluczem do dobrego zdrowia. Jeśli kofeina znajduje się w twoim krwiobiegu, jest mało prawdopodobne, że kiedykolwiek doświadczysz głębokiego snu. Kofeina o każdej porze dnia może powodować problemy ze snem, zwłaszcza jeśli jesteś pod wpływem stresu.

Inne efekty uboczne częstego picia kawy

  1. Kofeina ma związek z wrzodami i zespołem nadwrażliwości jelita grubego. GABA jest wytwarzane w przewodzie jelitowym, w którym to uspokaja lęk i stres. Kofeina zaburza prawidłowy metabolizm GABA.
  2. Jedna filiżanka kawy może zmniejszyć wchłanianie żelaza z posiłku nawet o 75% i  innych minerałów tj. wapnia, magnezu, potasu i cynku oraz witamin z grupy B
  3. Ludzie nie rozwijają tolerancji na stany lękowe spowodowane kofeiną. Przeciwnie, ludzie po prostu przyzwyczajają się do uczucia stresu, drażliwość i agresywności.Cherniske poinformował, że 90% z pacjentów cierpiących na depresję po całkowitym odstawieniu kofeiny (w tym kawy) na 2 miesiące, zgłosili potem, że depresja zniknęła.
  4. Studenci z całego świata stosują kofeinę do poprawy witalności, która ma poprawić ich wyniki na egzaminach. Jednak rzetelne badania jednak potwierdzają, że  nawet tak mała ilość kofeiny, jak 100 miligramów (jedna filiżanka kawy, dwa kubki coca coli), może spowodować znaczny spadek umiejętności zapamiętywania i rozumowania.
  5. Umiarkowani kawiarze z wysokim poziomem cholesterolu wykazywali 7 x większe ryzyko zawału serca, a ci, którzy pili najwięcej kawy, mieli 18 x większe ryzyko zawału serca, aniżeli osoby nie pijący kawy w ogóle w ogóle.
  6. Kofeina wyczerpuje zapasy tiaminy i innych witamin z grupy B, wapnia, magnezu, potasu, żelaza i cynku.

Kawa wpływa na hormony

Kobiety po menopauzie lub w okresie około-menopauzalnym nie powinny pić kawy, ponieważ kofeina negatywnie oddziałuje na narządy rozrodcze. Kawa nie ekologiczna jest gorsza od ekologicznej, ponieważ przenosi pestycydy bezpośrednio do komórek rozrodczych. Kawa drażni podszewkę przewodu pokarmowego i powinna być unikana przez osoby z problemami trawiennymi. Ma działanie przeczyszczające. W jednym z badań stwierdzono, że picie kawy wiąże się ze zmniejszoną wielkością piersi.
Kofeina wyczerpuje twoje zapasy tiaminy – witaminy B1, która istotnie wpływa na hormony tarczycy. Osoby z niedoczynnością tarczycy oraz  starające się o dziecko powinny również wykluczyć kawę ze swojej diety.

Jak przerwać uzależnienie od kawy

kawa, kofeina, uzależnienie, stres, fitozwiązkiWiele osób pije kawę rano dla obudzenia lub o 15.00 – gdy odczuwają wyraźny spadek energii. Oto kilka wskazówek, które mogą być pomocne w rzuceniu uzależnienia od kawy

Jeśli rano trudno jest ci się obudzić lub odchudzasz się i potrzebujesz porannego kopa:
  •  rano opłucz twarz zimną wody
  • zaraz po obudzeniu  popatrz przez 30sek. na światło słoneczne ( na balkonie, przez okno), pobudzisz nerw błędny i wyregulujesz cykl dobowy
  • wypij gorącą filiżankę wody imbirowej lub z cytryną, pomarańczą zamiast kawy, dla pobudzenia metabolizmu
  • wypróbuj piętnastominutowy program ćwiczeń dla  pobudzenia krążenia
Jeśli twoje nadnercza są wyczerpane, czujesz potrzebę wypicia kawy o 15:00.
Niestety, zwiększenie energii, które odczujesz po wypiciu kawy, jeszcze bardziej wyczerpuje nadnercza.

Zamiast drenującej nadnercza kawy popołudniowej:

  • wypij ciepłą herbatkę z lukrecji
  • lub ciepłą wodę z dodatkiem cytryny/limonki i szczypty soli

Objawy odstawienia kawy obejmują zaparcia, bóle głowy i drażliwość. Ponieważ organizm szybko przyzwyczaja się do kawy w ciągu kilku dni, więc bardzo łatwo jest popaść w  przewlekłe spożywanie kawy zwane uzależnieniem.

Kiedy i jak dużo kawy można wypić dla zdrowia

  1. Osoby szczupłe oraz z chorobami autoimmunologicznymi i innymi wspomnianymi na początku artykułu mogą tolerować 1-2 kawy na miesiąc. Ale tylko dla przyjemności i nigdy w stanie zmęczenia czy wyczerpania.
  2. Osoby z nadwagą, otyłe z tendencja do ospałości i niechęcią do ruchu – tolerują 2 kawy na tydzień.

Zapewne jesteście zszokowani tak małą częstotliwością picia kawy dla zdrowia  i zapewniam was nie ma tu żadnej pomyłki! Wiem też, że informację, które krążą w mediach na temat zdrowotnych właściwości są grubo przesadzone, przekłamane i często nieprawdziwe. Pamiętaj, że wiedza już jest początkiem do korzystnej zmiany 🙂 .

Jeśli odchudzasz się, pijesz codziennie kawę a może stosujesz dodatkowo odchudzające preparaty zawierająca modną zieloną kawę i bolą cię stawy,  cierpisz na bezsenność i masz coraz mniej energii to odstaw kawę, oraz suplementy następnie zastosuj odpowiednią dietę przez co najmniej 2 miesiące. Po tym czasie porównaj  samopoczucie, wagę i stan skóry, gwarantuję, że  na pewno się nie zawiedziesz!

Psychodietetyczne uwagi!

Osoby, którym trudno wchodzi w krew wprowadzanie nowych nawyków żywieniowych, powinny najpierw rozpocząć dietę redukcyjną opartą na zmianie  dziennego jadłospisu, a dopiero po widocznych sukcesach zmiany w diecie spróbować odstawić kawę. Czasami odstawiając jednocześnie wszystko co do tej pory sprawiało przyjemność i nie ma nic w zamian,  może wywołać wręcz odwrotny skutek. Zmiany wówczas wprowadzać stopniowo, zgodnie z wewnętrznym pełnym przyzwoleniem.

Zawarte tu informacje mają charakter ogólny i nie stanowią porady. Zawsze konsultuj swój stan zdrowia z dietetykiem bądź lekarzem.

Podziel się