oczyszczanie, detoks, detoksykacja, głodówka, zielone koktajleWydaje się, że gdzie nie spojrzymy w mediach pojawiają się: oczyszczanie, detoksykacja, detoks, dieta eliminacyjna, głodówka lub skuteczny program leczenia –  tematy reklamowane  jako „metoda”, aby schudnąć, wyglądać młodziej i żyć dłużej.
Ale pomimo swojej  sławy,  współczesne rozumienie oczyszczenie jest nadal kontrowersyjne, źle rozumiane i (niestety) promowane  poprzez tzw. półprawdy.
W dzisiejszym artykule wyjaśnię i przedstawię Fakty i mity na temat detoksu czyli diety cud XXI wieku. A w nim kto powinien a kto nie powinien się oczyszczać, jaki sposób oczyszczenia działa i dlaczego i wiele więcej.

Czy diety detoksykacyjne mogą uzależniać?

Kilkudniowe głodówki,  lewatywy mogą sprawić, że niektórzy ludzie mają uczucie świetnego samopoczucia, podobnie jak przy działaniu papierosów  czy alkoholu. Z tego powodu niektórzy ludzie często powtarzają takie metody, nazywając je oczyszczeniem lub jako detoks. Każde uzależnienie jest niebezpieczne.Przyjemność, niezwykłe doznania jakiej doznają osoby na detoksie z jednej strony uzależnia  a z drugiej może doprowadzić w dłuższym okresie czasu do poważnych powikłań czy też chorób.

Częste diety detoksykacyjne spowolnieją metabolizm

Diety „oczyszczające” powinny być stosowane krótkoterminowo. Zbyt częste oczyszczanie czy głodówki i może przestawić metabolizm najpowolniejsze działanie. To sprawia, że trudniej jest utrzymać wagę, do której doprowadziła głodówka  oraz mogą pojawić się problemy z późniejszym zrzuceniem wagi.

Ludzie stosowali detoksykację od czasów starożytnych

Metody detoksykacji się zmieniły, ale pozbycie się toksyn z organizmu nie jest nowym pomysłem. Wiele religii używa postu jako praktyki „oczyszczenia ciała i umysłu” od tysięcy lat. Wiele religii używa postu jako praktyki „oczyszczenia” i od tysięcy lat. Na długo przed XX w. Lekarze regularnie stosowali pijawki, lewatywy i post w leczeniu ludzi.

Wielki Post to najlepszy czas na rozpoczęcie odchudzania

Czy detoks zmniejsza tkankę tłuszczową?

Możesz stracić na wadze po detoksie, ale nie stracisz tkanki tłuszczowej. Odtruwanie powoduje zmniejszenie masy ciała poprzez utratę wody i masy mięśniowej z organizmu. Wynik na twojej wadze najprawdopodobniej wzrośnie po wyjściu z diety.

Okresowe głodówki: jak przeprowadzać i kiedy?

Warto zaznaczyć że nie jest to dieta, a metoda żywieniowa, polegająca na czasowej wstrzemięźliwości od posiłków, w celu pobudzenia organizmu, a w szczególności niektórych hormonów do redukcji tkanki tłuszczowej, przy zachowaniu masy mięśniowej.
Taki sposób oczyszczania  to głodówka trwająca jeden lub kilka dni w tygodniu, albo 1 tydzień w miesiącu. W dni postu jesz tylko około 500 kalorii, a potem wracasz do normalnego, zdrowego odżywiania w inne dni. Okresowa głodówka może pomóc w utracie wagi, obniżyć poziom cholesterolu i złagodzić stan zapalny ale nie jest to pewnikiem.

Czy oczyszczanie jelita ze złogów pomaga organizmowi pozbyć się toksyn?

Chociaż lekarze w prywatnych klinikach czasami stosują takie metody, aby  oczyścić jelito ze złogów i pomóc w problemach trawiennych to nie ma żadnych dowodów, że pomaga on organizmowi pozbyć się toksyn lepiej niż to robi się naturalnie. Jest to dość niebezpieczny proceder, szczególnie dla tych, którzy mają już coś poważnego w jelicie, raczej rzeczywiście służą naciąganiu potencjalnych klientów. Jeśli masz problemy z trawieniem, łagodniejsze sposoby pomocy mogą obejmować środki przeczyszczające, probiotyki i ćwiczenia,.

Co się dzieje gdy stosujesz terapie oczyszczania sokami?

Modna od jakiegoś czasu terapia oczyszczenia sokami  trwa od 3 do 10 dni. Ale nie ma żadnych badań, które pokazują, że jest to lepsze dla organizmu niż jedzenie owoców i warzyw. Zamiast kupować drogie sokowirówki, przygotowywać soki  to lepiej po prostu chrupać świeże owoce i warzywa.

Czy zielone koktajle są zdrowe?

oczyszczanie, detoks, detoksykacja, głodówka, zielone koktajleZielone koktajle  są szczególnie modne i medialnie rozpowszechniane  w sezonie wiosennym  jako pomysł na wiosenne oczyszczanie i szybką utratę zbędnych kilogramów. Podobnie jak w przypadku wszystkich modnych diet, jest mnóstwo anegdotycznych dowodów na to, że ludzie stosowali taką dietę i stracili na wadze. Opierając się na prostych zasadach, jest to całkiem możliwe, że jest to dieta, która może faktycznie działać dla wielu osób. Dieta taka działa poprzez zmniejszenie spożycia kalorii za pomocą soków  niższej wartości kalorycznej w stosunku do normalnego posiłku. Poprzez zmniejszenie spożycia kalorii można zmniejszyć wagę a nie dlatego, że są to zielone koktajle. Jest to moda, która wydaje mi się niezbyt sensowna w kontekście ostatnio popularnych schorzeń dotykających nas w różnym wieku. Nie ma wątpliwości co do tego, że zielone warzywa liściaste zawierają cenne witaminy i minerały natomiast zielone koktajle stosowane w dłuższym okresie czasu mogą okazać się bardzo szkodliwe i zagrażające zdrowiu ( więcej znajdziesz tutaj )

Kto nie powinien się oczyszczać?

Choć prawdą jest, że jesteśmy bardziej narażeni na tysiące chemikaliów, toksyn, środków farmaceutycznych, stresorów i żywności śmieciowej niż poprzednie pokolenia, ale nie jest to równoznaczne, że  oczyszczanie jest odpowiednie dla wszystkich.
Następujące osoby nie powinny brać udziału w oczyszczaniu, które wiąże się ze zmianą diety lub ograniczeniem kalorii:
• Kobiety w ciąży
• Dzieci
• Osoby opiekujące się innymi chorymi (z rodziny)
• Osoby z pewnymi zaburzeniami autoimmunologicznymi
• Osoby wyczerpane
• Osoby przechodzące bardzo stresujący czas
• Każdy, kto ma zaburzenie odżywiania lub historię zaburzeń odżywiania

Czy zatem w ogóle jest sens, aby osoby, które na co dzień odżywiają się zdrowo, przeprowadzały oczyszczanie organizmu?

Jeżeli te osoby nie odczuwają większych dolegliwości żołądkowo-jelitowych, na co dzień odżywiają się racjonalnie, to taki detoks wręcz nie jest dobrym pomysłem. Często oczyszczanie sprowadza się do mocnej eliminacji kalorii i różnego rodzaju grup produktów. Może się okazać, że podczas detoksu na tyle obetniemy dopływ składników odżywczych, że może on wręcz oddziaływać negatywnie.

Zawarte tu informacje mają charakter ogólny i nie stanowią porady. Zawsze konsultuj swój stan zdrowia z dietetykiem bądź lekarzem.

Podziel się

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close