szparagi, truskawki, glutation, fitozwiązki, dieta odchudzająca, detoksChociaż sezon szparagowy już trwa jakiś czas to truskawkowy jest w najwyższej fazie. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu ta bardzo prosta i Niskokaloryczna sałatka ze szparagami i truskawkami.
Zielone szparagi ( moje ulubione :-)) mają ostry i wyrazisty smak. Zawierają kwas foliowy, witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, wapno i fosfor. Działają moczopędnie i pomagają w leczeniu obrzęków. Szparagi i truskawki są idealnym zestawem w odchudzaniu, gdyż w 100 gramach szaragów znajduje się tylko 18 kcal a truskawek – 32 kcal. Truskawki każdy odchudzający się zapewne dobrze już zna dlatego skupię się tutaj głównie na szparagach.

Wartości odżywcze szparagów

Jako dość niepozorne warzywo, szparagi mogą poszczycić się dużą zawartością witamin i minerałów. Poza tym, że dostarczają organizmowi witaminy C, K czy z grupy B, to zawierają również w swoim składzie spore ilości dobrze przyswajalnego białka. Są cennym źródłem selenu, fosforu, magnezu, potasu oraz żelaza.

Substancje odżywcze znajdujące się w szparagach:

  • Naturalny kwas foliowy wskazany jest szczególnie kobietom ciężarnym i starającym się o potomstwo.
  • Witaminy C i E oraz beta-karoten pozytywnie wpływają na kondycję skóry i włosów, przeciwdziałając starzeniu.
  • Błonnik wspomaga perystaltykę jelit.
  • Glutation wzmacnia układ odpornościowy, wzmacnia wątrobę i wspomaga wypłukiwanie toksyn z organizmu.
  • Wapń oraz fosfor pozytywnie wpływają na układ kostny i zęby.
  • Potas, który działa  antagonistycznie w stosunku do sodu powodując spadek ciśnienia krwi i redukcję zmian miażdżycowych. Odpowiedni stosunek sodu do potasu w szparagach, zapewnia ich działanie moczopędne
  • Inulina zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego poprzez rozwój dobrej mikroflory jelitowej.

Wiele różnych właściwości jak na niewielkie i na szczęście coraz bardziej popularne warzywo. Można uznać spożywanie szparagów za naturalną suplementację w cenne witaminy i minerały i fitozwiązki ale to jeszcze nie wszystko.

Zdrowotne właściwości szparagów

szparagi, truskawki, glutation, fitozwiązki, dieta odchudzająca, detoksWspółcześni naukowcy dowiedli, że szparagi odznaczają się wieloma leczniczymi właściwościami. Zgodnie z przekazem medycyny ludowej, niegdyś warzywa te były wykorzystywane jako środek moczopędny i ułatwiający wypróżnianie. Dzisiaj szparagi do swojego jadłospisu wprowadza coraz więcej osób, gdyż są one zdrowe, smaczne, lekkostrawne i wspomagają odchudzanie.
Po szparagi mogą sięgać nie tylko osoby zdrowe. Do swojej diety mogą również wprowadzić je pacjenci z nadciśnieniem, gdyż znajduje się w nich niewiele sodu.
Ze względu na właściwości odtruwające organizm, warzywa te wspomagają wątrobę w procesie oczyszczania z toksyn, więc świetnie sprawdzą się także na dietach detoksykacyjnych.

W Rosji doustnie leczono nimi choroby układu krążenia i nerek, a zewnętrznie stosowano na stany zapalne skóry. W Chinach szparagi uznawano za środek moczopędny i rozluźniający. Zaś w Meksyku i Wenezueli było to remedium na nadciśnienie tętnicze i arytmię serca. Uznawano je również za środek na podagrę i cukrzycę. Wszystko to świadczy o niezwykłych właściwościach tego warzywa i o jego wyjątkowej przydatności.

Co takiego cennego mają w sobie szparagi, co czyni je lekarstwem?

Zawierają asparaginę – organiczny związek chemiczny należący do grona białkowych aminokwasów, który :

  • Bezpośrednio oddziałuje na wzrost uwalniania LH – hormonu luteinizującego, który prowadzi do nasilenia produkcji wyżej wymienionego testosteronu przez jądra przysadki mózgowej i podwzgórza. Wysoki poziom testosteronu decyduje o jakości snu, wpływa na ogół reakcji anabolicznych prowadzących do wytworzenia niezbędnej energii do codziennego funkcjonowania, a także niweluje następstwa niepożądanego katabolizmu.
  • Bezpośrednio oddziałuje na mechanizmy detoksykacji i oczyszczania ustroju ze szkodliwych metabolitów wtórnych. Kwas d-asparaginowy efektywnie neutralizuje i skutecznie rozkłada amoniak, który jest efektem wielu procesów biochemicznych ludzkiego ustroju. Ma on niezwykle toksyczne działanie dla układu nerwowego, co może powodować zaburzenie jego pracy czy nawet zniszczenie jego niektórych struktur.
  • Obniża poziom ciśnienia tętniczego we krwi
  • Rozszerza naczynia krwionośne
  • Sprzyja prawidłowej pracy serca.
  • Zwiększa  krzepliwość krwi, zapobiegając pękaniu naczyń włosowatych
  • Wspomaga pracę nerek i odpowiada za prawidłowy poziom nawodnienia organizmu

Są źródłem glutationu. Badania wykazały, że szparagi mogą zawierać 70 mg glutationu na 100 g produktu. Glutation jest najważniejszym wewnętrznym antyoksydantem (przeciwutleniaczem) produkowanym przez nasz organizm, który:

  • Walczy z wolnymi rodnikami, łagodzi stany zapalne.
  • Wysoki poziom glutationu to silny i sprawny układ odpornościowy.
  • Pomaga usunąć szkodliwe toksyny z naszego organizmu, takie jak spaliny, kancerogeny, dym z papierosów. Badania pokazują, że niskie stężenie glutationu upośledza funkcjonowanie wątroby, a w rezultacie sprzyja kumulacji toksyn w organizmie oraz uszkadzaniu pojedynczych komórek i całych organów. Jako dowód należy przytoczyć, że w codziennej praktyce do odtruwania niektórych pacjentów, którzy przedawkowali np. paracetamol, lekarze stosują właśnie leki pobudzające produkcję glutationu.
  • Zmniejsza poziom utlenienia tłuszczów (peroksydacji lipidów), obniża stężenie cholesterolu we krwi, minimalizuje odpowiedź immunologiczną w sąsiedztwie blaszki miażdżycowej, stabilizuje płytki krwi oraz chroni wrażliwą wyściółkę tętnic. Wszystko to są ważne sposoby przeciwdziałania utracie elastyczności ścian naczyń krwionośnych i powstającej w jej następstwie chorobie serca. Glutation zmniejsza także uszkodzenia tkanek spowodowane odcięciem dopływu tlenu podczas niedokrwienia (ischemii) oraz następującymi po nim powikłaniami. Tym samym zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym
  • Zapobiega nowotworom – może usuwać z wnętrza komórki rodniki tlenowe i inne wolne rodniki wpływając na zapobieganie uszkodzeń różnych struktur komórkowych, szczególnie DNA znajdującego się w jej jądrze. Ostatnie badania wykazały, że zawartość glutationu zarówno w normalnych jak i nowotworowych komórkach czyni je bardziej lub mniej podatnymi na uszkodzenia. Wysoki glutation wyraźnie chroni komórki przed działaniem chemioterapii, a niski poziom czyni jej wrażliwymi.

Glutation występujący w szparagach przynosi dodatkową korzyść wzmacniając działanie innych antyoksydantów, takich jak witamina C, witamina E i selen, które to również w szparagach występują. Taki synergizm istotnie wzmacnia zdolność szparagów do niszczenia wolnych rodników w organizmie człowieka. Dlatego też szparagi są bardzo ważne w dietach odchudzających i innych detoksykacyjnych.

Szparagi to naturalny i smaczny afrodyzjak

Zawarty w szparagach kwas foliowy reguluje poziom histaminy we krwi –  neuroprzekaźnika intensyfikującego orgazm. Ponadto szparagi zawierają fitoestrogeny, które w organizmie kobiety działają podobnie do estrogenu – hormonu odpowiadającego za popęd płciowy. Ilość fitoestrogenów w szparagach nie jest na tyle duża, by musiały wyeliminować je z diety kobiety w ciąży i karmiące

Warto podkreślić, że szparagi są warzywem nie tylko smacznym ale i niskokalorycznym. Z tego względu idealnie sprawdzą się w diecie osób odchudzających się. Co więcej, szparagi nie obciążają wątroby oraz nerek – mogą być spożywane nawet przez osoby cierpiące z powodu chorób układu pokarmowego czy moczowego.

Niskokaloryczna sałatka ze szparagami i truskawkami

szparagi, truskawki, glutation, fitozwiązki, dieta odchudzająca, detoksW jedzeniu jest tyle sugestywności, co w muzyce. Na samą myśl oraz widok Sałatki ze szparagami i truskawkami zawsze wyświetla mi się pełnia szczęścia i smak miłości. Taką pełnię zapewniają wspaniały smak sałatki oraz połączenie zielonych, zdrowych szparagów i czerwonej truskawki – symbolu miłości.

Składniki (porcja dla 2 osób):

  • 2 garści kiełków słonecznika
  • 10 dużych truskawek
  • pęczek szparagów
  • po ½ łyżeczki soli i cukru i 1 łyżka soku z pomarańczy ( do gotowania szparagów )
  • Dressing miodowy:
  • 3 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 łyżka octu balsamicznego
  • 1 czubata łyżeczka miodu
  • sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

  1. Zagotuj wodę z dodatkiem soli, cukru i soku w wysokim garnku najlepiej specjalnym do szparagów. Zielone szparagi można gotować bez obierania (odłamujemy tylko zdrewniałe końce).
  2. Włóż szparagi do wody tak by główki wystawały ponad wodę i gotuj ok. 3-4 min,
  3. Szparagi wyjmujemy na sitko i hartujemy w lodowatej wodzie (dosłownie przez kilka sekund – będą miały ładniejszy zielony kolor) i odstawiamy na 15 minut w celu ostygnięcia.
  4. Dokładnie umyj kiełki i truskawki.
  5. Przygotowuj sos mieszając po prostu wszystkie jego składniki
  6. Pokrój szparagi na trzy części i odłóż główki (będą służyły jako dekoracja więc dodaj je na końcu).
  7. W dużej misce wymieszaj szparagi wraz z pokrojonymi truskawkami, szparagami i kiełkami, następnie dodaj sos .
  8. Przełóż sałatkę na talerze.

Smacznego! 

Uwagi:

Dlaczego po spożyciu szparagów mocz ma nieprzyjemny zapach?

Podczas rozkładu asparaginy i S-metylmetioniny w moczu powstaje mieszania sześciu pochodnych alkilowych, które zawierają siarkę, tj: metanotiol, dimetylosulfid, dimetylodisulfid, dimetylosulfotlenek, dimetylosulfon i bis-(metyltio)metan. Wszystkie z nich mają charakterystyczne, nieprzyjemne zapachy. Większość z nas wydziela ten nieprzyjemny zapach, ale tylko kilkadziesiąt procent jest w stanie go wyczuć

Kto nie powinien jeść szparagów?

Szparagi zawierają dużo puryn, które mogą powodować gromadzenie się kwasu moczowego w organizmie, w związku z tym osoby cierpiące na dnę moczanową i kamienie nerkowe powinny spożywać je z ostrożnością” – takie jest oficjalne stanowisko dietetyki zachodniej, która widzi problem jednostronnie, tzn. produkty wysoko-purynowe zwiększają ryzyko odkładnia się moczanów, ale szparagi zwierają inne fitozwiązki, które jednocześnie przeciwdziałają odkładaniu się tych soli….. Obserwować również organizm przy nietolerancji histaminy.

Dlatego nie bójmy się szparagów jeśli nam smakują!  Niskokaloryczna sałatka ze szparagami i truskawkami ma działanie moczopędne i ułatwiające defekację i detoksykację. Jeżeli męczą Cię zaparcia lub chcesz  zastosować sałatkę jako pełne danie obiadowe, dodaj ugotowaną komosę ryżową, a w dresingu – oliwę zastąp olejem lnianym lub sezamowym i zapisz sobie to danie na stałe do letniego menu.
Smacznego!!!

Napracowałam się nad tym tekstem. Jeśli uznasz wpis za przydatny, proszę, polub mój fanpage, podziel się tym artykułem ze swoimi znajomymi. Dziękuję 

Zawarte tu informacje mają charakter ogólny i nie stanowią porady. Zawsze konsultuj swój stan zdrowia z dietetykiem bądź lekarzem.

Podziel się